Translate

niedziela, 16 listopada 2014

Najlepszy jabłecznik bo mojej mamy (szarlotka na kruchym spodzie z nieopadającą pianą)


Kolejny przepis, który przepisałam z zeszytu mojej mamy. Tych "zwędzonych" przepisów zamierzam wypróbować znacznie więcej, nie tylko na ciasta:-)




Składniki:
Ciasto:
3 szkl. mąki pszennej
250 g margaryny
3/4 szkl. cukru
2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
1 opakowanie cukru waniliowego (16 g)
5 żółtek
3-4 łyżki kwaśnej śmietany 18%


Piana:
5 białek
1/2 szkl. cukru
2 czubate łyżki mąki ziemniaczanej

Dodatkowo:
1 l musu z jabłek
cukier do posypania jabłek
cynamon do posypania jabłek
cukier puder do posypania ciasta

Wykonanie:
  1. Ciasto: Ze składników na ciasto zagnieść ciasto i podzielić na 2 części ( na 2/3 - to będzie spód i 1/3 - to będzie kruszonka). Następnie dobrze schłodzić w lodówce min. 40 min. Ciasto można też zamrozić, ale wtedy zamiast skubania ciasta musimy je zetrzeć na tarce o grubych oczkach.
  2. Po schłodzeniu 2/3 ciasta wykładamy na blachę wyłożona papierem do pieczenia (skubiemy po kawałku, aż zapełnimy całą wolną przestrzeń w blaszce (wymiary blaszki ok. 30 x 45). Na spód ciasta wykładamy mus z jabłek, które posypujemy cukrem i cynamonem.
  3. Piana: Białka mocno ubijamy, następnie dodajemy po trochu cukier cały czas ubijając. Po dodaniu cukru dodajemy po trochu mąkę ziemniaczaną, również cały czas ubijając. Jak już wykończymy składniki wykładamy pianę na mus z jabłek.
  4. Na pianę wykładamy pozostałą część ciasta (czyli 1/3 - to będzie kruszonka). Ciasto również skubiemy - nie musi być ono nałożone bardzo dokładnie, przez ciasto będzie prześwitywać piana.
  5. Ciasto wkładamy do piekarnika nagrzanego do 190-200 C na 40-45 min. Po upieczeniu jak ciasto wystygnie posypujemy cukrem pudrem.
Smacznego
PODPIS


37 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. ja zrobilam i mi sie piana gumowa zrobila dlaczego

      Usuń
    2. Nie wiem jak mogła piana z białek zrobić się gumowa? Szkoda że nie wyszło

      Usuń
    3. Mogła :-\ też mi się zdarzyło, dlatego już nie dodaje mąki

      Usuń
    4. mąka ziemniaczana to powoduje tym bardziej w takiej ilości.

      Usuń
    5. żeby piana była pyszna wystarczy 1 łyżeczka mąki ziemniaczanej dwie łyżki to za dużo ;)

      Usuń
    6. Oczywiście że piana zrobi sie gumowa przy takiej ilości mąki ziemniaczanej i tak jak pani tu pisze wystarczy 1 łyżeczka ja dodaje trochę budyniu śmietankowego zamiast mąki ziemniaczanej

      Usuń
    7. Przy mojej ilości mąki ziemniaczanej piana nie jest gumowa... przepis jest sprawdzony przez wiele osób. Najpierw proszę spróbować dopiero się wypowiadać

      Usuń
    8. Mi wyszło i było pycha! Dzięki za przepis!

      Usuń
    9. Mi wyszło i było bardzo dobre!

      Usuń
    10. Piekłam dzisiaj i nic nie było gumowe�� super przepis goście byli zachwyceni

      Usuń
    11. Ciasto kruche obowiązkowo z masłem!!!

      Usuń
    12. bez mąki ziemniaczanej robie od lat i jest to beza,tylko że długo siedzi w piekarniku i w małej tem.by pianka zrobiła sie beza

      Usuń
  2. Wygląda cudnie, no i ta piana! Świetna :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ślinka mi cieknie na samą myśl. Muszę to zrobić czym prędzej.

    OdpowiedzUsuń
  4. A jak zrobić ten mus z jablek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można kupić gotowy w słoiku są w sklepach , lub z jabłek samemu zrobic jest b. łatwe

      Usuń
    2. wystarczy bardzo długo gotować obrane jabłka, aż się rozpadną na mus... lub kupić gotowy mus w sklepie:-)

      Usuń
  5. ja zamiast maki ziemiaczanej daje surowy budyn

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy można zrobić z mąki bezglutenowej ? Jestem celjakiem - nie toleruję glutenu .Pozdrawiam ..(:

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj nie mam pojęcia... nigdy nie piekłam niczego z mąki bezglutenowej:-)

      Usuń
    2. Tak mozna ja robię tylko

      z bezglutenowej

      Usuń
  7. Ciasto wygląda tak apetycznie,że mam zamiar je jutro zrobić,właśnie sprawdziłam czy mam wszystkie składniki :):):)

    OdpowiedzUsuń
  8. Przed chwilą upieklam ten jabłecznik, wszystko pięknie ładnie, ale ja bym dodała jeszcze, że spód należy posypać bułką tartą lub kaszą manną, bo mus jest na tyle mokry, że cały spód ciasta mam mokry. Zrobiła się taka mamałyga ze spodu. Choć w smaku całościowo wyszło przepysznie. Na pewno skorzystam raz jeszcze z przepisu, ale właśnie zmodyfikuję o dodanie bułki tartej (robiłam już tak wiele razy i w moim przypadku się sprawdziło). Dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja do jabłek wsypuje galaretke najlepiej agrestowa bo jest kwaskowa, nie wiem czy to dobrze ale wtedy mus się ściska i nie jest rzadki

      Usuń
    2. proponuje kakao do posypania ciastatez fajnie wyglada i spód nie jest mokry

      Usuń
    3. ja zamiast musu daję surowe jabłka utarte na tarce wymieszane z cukrem, rodzynkami i cynamonem lub kardamonem.

      Usuń
  9. Właśnie upieklam ten jabłecznik. Wyszedł prawie jak bym sobie tego życzyła. Przepis sam w sobie jest prawie idealny- prawie, bo mus z jabłek jest tak mokry, że zamoczył mi cały spód i zrobiła się mamałyga:( w smaku całościowo wyszedł super, mąż był zadowolony, ja jednak widzę niedosyt. Na drugi raz posypię dolne ciasto bułką tartą bądź kaszą manną i wyjdzie już jak należy^^ ale i tak dziękuję za przepis, skorzystam niejednokrotnie z niego :) z lekką modyfikacją

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja korzystam z domowego musu to moze nie jest taki mokry. Pozdrawiam

      Usuń
    2. Ja korzystam z domowego musu to moze nie jest taki mokry. Pozdrawiam

      Usuń
    3. ja do musu jablkowego dodaje sucha galaretke cytrynowa

      Usuń
  10. Piekę taką szarlotkę od wielu lat. Spód ciasta posypuję bułką tartą oraz pokrojonymi orzechami włoskimi (około 10 dkg). Do jabłek dodaje 10-15 dkg rodzynek. Jeśli jabłka są zbyt rzadkie dodaję do nich 2-3 łyżki bułki tartej lub grysiku. Wierzchnią warstwę ciasta ścieram na tarce o grubych oczkach (oczywiście mocno schłodzone.







































    OdpowiedzUsuń
  11. Dziś upieklam. Pycha. Zrobiłam lekką modyfikację. Do jabłek dodałam rodzynki i olejek rumowy, natomiast do piany, zamiast mąki,kisiel cytrynowy.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytam i nie rozumie osób, jak swoją nieumiejętność w pieczeniu przerzucają na zły przepis. Ilość mąki do piany jest dobra i nie wychodzi guma, jak niektórzy twierdzą. Spód jeśli jest mokry to po prostu użyli złych jabłek, za bardzo soczystych. najlepsze są antonówki. Można również spód ciasta podpiec i dopiero nałożyć jabłka. Sprawdzone, ten przepis zawsze mi się udaje.

    OdpowiedzUsuń
  13. Do musu jabłkowego wystarczy dodać budyń np.waniliowy oczywiście proszek bez cukru.

    OdpowiedzUsuń
  14. a ja zawsze jabłka wyciskam...

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawienie swojej opinii:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Drukuj